Autor Wiadomość
Agatka :)
PostWysłany: Wto 14:27, 01 Wrz 2009    Temat postu: analizy teksów jeszcze raz :P

MODEL ANALIZY TEKSTU LIRYCZNEGO


1. Wstęp – 2-3 zdania o charakterze ogólnym wprowadzające w problem; w ostatnim zdaniu podajemy tytuł utworu i autora.

2. Nadawca-adresat
• kreacja podmiotu lirycznego (wszystko, co można o nim powiedzieć);
• kreacja adresata (wszystko, co można o nim powiedzieć);
• rodzaj liryki (np. bezpośrednia, pośrednia, wyznania, apelu);
• relacje między „ja” a „ty” lirycznym (dystans, identyfikacja, ironia, patos, humor);
• sytuacja liryczna – w jakich okolicznościach odbywa się wypowiedź „ja”;
• refleksje podmiotu lirycznego (o czym mówi „ja”) oraz forma wypowiedzi (środki stylistyczne i zabiegi kompozycyjne, którymi posługuje się podmiot oraz ich funkcja w utworze);
• dominanta kompozycyjna w wierszu (co jest nadrzędną zasadą organizacji wiersza, np. ironia podmiotu lir., sytuacja liryczna, jakiś zabieg kompozycyjny).

3. Konteksty
• interpretacja tytułu;
• rozpoznanie gatunku i udowodnienie cech gatunkowych w wierszu;
• wskazanie kontekstów (np. biograficzny, filozoficzny, światopoglądowy epoki, estetyczny, aluzje literackie, tj. odwołania do innych utworów).

4. Zakończenie – 3-4 wnioski podsumowujące całość analizy (krótkie streszczenie pod kątem tematu). Jeden z wniosków to uwaga o uniwersalności utworu (tematu lub jego ujęcia w wierszu).



MODEL ANALIZY TEKSTU DRAMATYCZNEGO


1. Wstęp – 2-3 zdania o charakterze ogólnym wprowadzające w problem; w ostatnim zdaniu podajemy tytuł utworu i autora.

2. Świat przedstawiony
• forma wypowiedzi: monolog, dialog, didaskalia;
• osadzenie analizowanego fragmentu na tle całości dzieła (w którym miejscu akcji należałoby go umieścić);
• charakterystyka podstawowych elementów świata przedstawionego:
 postacie występujące w danym fragmencie,
 miejsce wydarzeń,
 czas wydarzeń
 główne wydarzenie (warto uwzględniać wiedzę dotyczącą całego utworu);
• zasada kształtowania świata przedstawionego: realistyczna, fantastyczna, groteskowa;
• analiza fragmentu – spostrzeżenia dotyczące zachowania bohaterów, ich wyglądu, wypowiedzi.

3. Konteksty
• interpretacja tytułu w kontekście analizowanego fragmentu;
• rozpoznanie gatunku i udowodnienie cech gatunkowych w analizowanym fragmencie;
• wskazanie kontekstów (np. biograficzny, filozoficzny, światopoglądowy epoki, estetyczny, aluzje literackie, tj. odwołania do innych utworów).

4. Zakończenie – 3-4 wnioski podsumowujące całość analizy (krótkie streszczenie pod kątem tematu). Jeden z wniosków to uwaga o uniwersalności utworu (problemu lub jego ujęcia w utworze).



MODEL ANALIZY TEKSTU EPICKIEGO


1. Wstęp – 2-3 zdania o charakterze ogólnym wprowadzające w problem; w ostatnim zdaniu podajemy tytuł utworu i autora.

2. Narrator-świat przedstawiony
• określenie konstrukcji narratora:
 w której osobie się wypowiada;
 czy uczestniczy w zdarzeniach (bohater), czy jest tylko obserwatorem;
 czy komentuje wydarzenia i postaci;
 jaką wiedzę posiada na temat świata przedstawionego (np. czy zna myśli bohaterów, ich przeszłość, przyszłość) => czy jest wszechwiedzący;
 czy oddaje głos bohaterom (czy jest dysponentem ról – jaki rodzaj mowy wprowadza);
 jakim językiem się posługuje (np. literacki, elementy stylizacji, ironia, humor, patos, zabiegi językowe i kompozycyjne);
• krótka charakterystyka podstawowych elementów świata przedstawionego:
 postacie występujące w danym fragmencie,
 miejsce wydarzeń,
 czas wydarzeń - historyczny i fabularny,
 główne wydarzenie
(warto uwzględniać wiedzę dotyczącą całego utworu);
• zasada kształtowania świata przedstawionego: realistyczna, fantastyczna, groteskowa;
• analiza fragmentu – spostrzeżenia narratora dotyczące świata przedstawionego i bohaterów.

3. Konteksty
• interpretacja tytułu w kontekście analizowanego fragmentu => jeżeli związane z tematem;
• rozpoznanie gatunku i udowodnienie cech gatunkowych w analizowanym fragmencie => jeżeli związane z tematem;
• wskazanie kontekstów (np. biograficzny, filozoficzny, światopoglądowy epoki, estetyczny, aluzje literackie, tj. odwołania do innych utworów).

4. Zakończenie – 3-4 wnioski podsumowujące całość analizy (krótkie streszczenie pod kątem tematu). Jeden z wniosków to uwaga o uniwersalności utworu (tematu lub jego ujęcia w utworze).

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group